دکتر فیروزه یگانه

متخصص گوش، حلق و بینی و جراح زیبایی بینی

همه چیز درباره جراحی بینی (عمل زیبایی بینی)

راینو پلاستی یا جراحی بینی برای زیبایی:

همه به دنبال زیبایی و زیباتر شدن هستند! با پیشرفت پزشکی تقریبا همه متوجه آن شده اند که به سادگی می توانند صورت خود را زیبا تر کنند. جراحی زیبایی بینی در شیراز بسیار رایج است و حتی بسیاری از سراسر کشور به شیراز می آیند تا بینی خود را عمل کنند تا چهره زیبایی داشته باشند.

عمل بینی از اولین و متداول ترین عمل های زیبایی به منظور بهبود ظاهر افراد است که در دنیا طرفدارای بسیار زیادی دارد. در طی این فرایند، جراح پلاستیک، غضروف و استخوان بینی را برای تجسم رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد. برای مردان و زنان که از اندازه و شکل بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی یک راه حل زیبایی  مطمئن، موثر  به آنها پیشنهاد می دهد درست وقتی کار را به یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر بسپارند. راینوپلاستی می تواند تا حد زیادی تعادل ویژگی های صورت را بهبود دهد و به بیماران کمک کند اعتماد به نفس تازه ای پیدا کنند. عمل بینی همچنین می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، به کار گرفته شود.

جراحی زیبایی بینی دارای یک دوره قبل عمل و بعد از عمل می باشد که با هم در سایت دکتر فیروزه یگانه به بررسی آن می پردازیم.

اما قبل از آن به رایج ترین سولات جراحی بینی می پردازیم:

-چه کسانی می توانند جراحی بینی داشته باشند؟

پاسخ: تقریبا جراحی زیبایی بینی برای همه افراد بالغ ممکن است. اما پزشک همیشه باید شرایط افراد را مد نظر داشته باشد به طور مثال اگر کسی دارای فشار خون بالا باشد یا قبلا دچار مشکلاتی در حین بیهوشی شده باید به پزشک اطلاع بدهد تا در اتاق عمل دچار مشکل نشود. فرم بینی افراد معمولا مشابه نیست و به همین دلیل عمل های بینی با تکنیک های مختلف انجام می شود.

رایجترین تکنیک های جراحی بینی روش های باز و بسته است. 

این روش های باعث شده تا تقریبا محدودیتی برای جراحی بینی متناسب با فرم بینی نداشته باشیم و تقریبا همه از این جراحی راضی هستند. اما جراحی همیشه با مشکلاتی هم همراه است.

نمونه کار های دکتر یگانه

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

– سن مناسب برای عمل بینی از چند سالگی است؟

پاسخ: بهترین سن برای جراحی بینی بعد از بلوغ جسمی است. یعنی استخوان بندی فرد به طور کامل شکل گرفته و در این سن دیگر با افزایش رشد مواجه نیستیم. جراحی زیبایی بینی همیشه برای افرادی بهترین نتیجه را می دهد که در سن مناسب عمل می کنند. معمولا دختر های جوان از 18 سالگی به بعد و پسر ها از 20 سالگی دارای بهترین شرایط برای جراحی هستند. اما افراد مسن تر نیز می توانند به راحتی  عمل جراحی زیبایی بینی را انجام داده و از نتیجه خود کاملا راضی باشند.

در برخی شرایط خاص دخترها و پسر ها با سن 16 تا 18 نیز می توانند عمل کنند اما باید رضایت والدین ایشان حتما در بیمارستان ثبت شده باشد.

 

مشاوره رایگان دکتر یگانه

-چگونه زیبایی برای بینی و صورت شکل می گیرد؟

پاسخ: معیار زیبایی کاملا نسبی است یعنی با عدد و رقم نمی توان آن را بیان کرد و هر کس به چشم خود چهره را زیبا می بیند. اما در علم زیبایی و چهره سازی ، معیار هایی وجود دارد که می تواند زیبایی بینی را تضمین کند:

  • باریک شدن بینی های گوشتی
  • کوچک شدن پره های بینی 
  • رفع کجی بینی
  • رفع انحنای روی بینی
  • پلاستیک بینی
  • و…

– آیا بعد از عمل زیبا می شوم ؟

پاسخ: زیبایی را باید با قبل از عمل مقایسه کرد نه با آنجلینا جولی یا برد پیت ! بهترین پیش بینی برای اینکه ببینید آیا زیبا می شوید یا خیر این است که به نمونه کار های دکتر خوب نگاه کنید و فرمی مشابه بینی خود در آنها پیدا کنید. سپس قبل و بعد عمل زیبایی بینی را مقایسه کنید و ببینید که آیا دکتر به خوبی توانسته خواسته ی مراجعه کننده خود را انجام دهد یا خیر. در این صورت می توانید به خوبی تصمیم گیری کنید.

-تکنیک های عمل بینی باز و بسته چیست؟

صرف نظر از اینکه پزشک چه نوع جراحی بینی را برای متقاضی این عمل در نظر می گیرد، معمولا از یکی از دو تکنیک اصلی برای این کار استفاده می شود.

-عمل بینی با تکنیک بسته

جراحی زیبایی به روش بسته به طور کلی روشی است که اولویت دارد؛ زیرا تمام برش های جراحی در داخل بینی انجام می شود و زخم ها همه داخلی هستند؛ با انکه برش ها پنهان هستند، جراح هنوز می تواند به نقاط زیادی از بینی دسترسی پیدا کند تا به طیف وسیعی از موارد زیبایی و ساختاری رسیدگی کند.

-عمل بینی با تکنیک باز

جراحی بینی باز به پزشک امکان دسترسی بیشتری به غضروف و استخوان های بینی را می دهد، اما ممکن است جای زخم کوچک بر روی بینی باقی بماند. در این روش با ایجاد یک برش در ناحیه غضروف بین دو بینی، پزشک می تواند پوست را از نوک بینی بلند کند و غضروف را بسیار دقیق شکل دهد. هنگام بهبودی، جای برش یک زخم بسیار کوچک و تقریبا نادیده بر بینی می ماند.

هر دو روش باز و بسته جراحی بینی می تواند بسیار موثر باشد. پزشک روش مناسب برای هر بیمار را بر اساس فرم طبیعی بینی و اهداف جراحی تعیین خواهد کرد. اگر بیمار تمایل به تغییرات چشمگیر داشته باشد،  جراحی بینی باز می تواند بهتر عمل کند. این روش به پزشک اجازه می دهد تا قسمت های گسترده تری از بینی را تغییر فرم دهد. اگر بیمار بخواهد تیغه بینی را تغییر دهد، رینوپلاستی بسته می تواند به خوبی کار کند. با این حال، به دلیل اینکه انگیزه و هدف هر بیمار متفاوت است، قوانین سختگیرانه ای برای انتخاب روش مناسب وجود ندارد.

– اقدامات قبل از عمل زیبایی بینی چیست ؟

۱) رژیم غذایی

در هفته های منتهی به هر عمل جراحی،  رعایت رژیم غذایی سالم برای بیماران مهم است. تغذیه مناسب باعث  سرعت در بهبودی و کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. به طور خاص، افراد باید حجم زیادی میوه و سبزیجات، دانه های غلات حاوی پروتئین مصرف کنند؛ مکمل های تغذیه نیز مفید هستند. پزشکان می توانند مکمل های خاصی از جمله ویتامین A، ویتامین C و بروملین را به کسانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند، توصیه کنند.

همزمان متقاضیان عمل بینی باید از برخی مواد غذایی و مکمل های خاص که می تواند باعث کاهش سرعت بهبودی و عوارض جراحی می شود اجتناب کنند؛ به طور خاص، بیماران باید مکمل های حاوی ویتامین E، زنجبیل، گینگو و جینسنگ را استفاده نکنند؛ به علاوه  برخی از مکملهای هومیوپاتی و گیاهی می توانند عوارض ناشی از بیهوشی را ایجاد کنند، بنابراین بیماران قبل از هر تغزیه اضافه ای  باید با پزشک خود مشورت کنند. از آنجا که الکل می تواند توانایی کبد برای متابولیزه کردن صحیح را تحت تاثیر قرار دهد، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بیماران در هفته های پیش از جراحی خود، از نوشیدن مشروبات الکلی نیز خودداری کنند.

۲) داروها

در هنگام آماده شدن برای جراحی بینی، بیماران باید پزشکان خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنند مطلع کنند. چرا که برخی از داروها  می توانند عوارض قبل یا بعد از عمل جراحی ایجاد کنند. پزشک می تواند به طور موقت برای بیمار دارویی جایگزین ایمن تجویز کند. به ویژه  بیماران باید از استفاده آسپرین، ایبوپروفن و رقیق کننده خون جلوگیری کنند

۳) سیگار کشیدن

مصرف تنباکو جریان خون را در سراسر بدن کاهش می دهد. از آنجا که اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل برش برسد، افراد سیگاری ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی بعد از عمل نیاز  داشته و خطر ابتلا به عفونت و زخم های نامطلوب هم در آنها بیشتر است. اگرچه سیگاریها به طور خودکار از انجام عمل جراحی بینی رد صلاحیت نمی شوند، آنها باید حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی سیگار را کنار بگذارند.

۴) آماده سازی برای بهبود

بهبود جراحی بینی ممکن است چندین هفته طول بکشد و بیماران باید بر اساس مدت زمان بهبودی آمادگی لازم داشته باشند. به طور خاص، آنها باید حداقل دو هفته از کار خود بگذرند و در صورت امکان، کسی را پیدا کنند که بتواند برای چند روز به آنها کمک کند تا به کارهای روزانه شان برسند. پس از جراحی بینی، جویدن می تواند اذیت کننده باشد، بنابراین بیماران باید چند روز اول غذای نرم بخورند.

-روز جراحی زیبایی بینی

شب قبل از انجام عمل جراحی، بیماران باید استراحت خوبی داشته باشند و بعد از نیمه شب دیگر چیزی نخورند. قبل از آمدن به بیمارستان یا مرکز جراحی باید موهای خود را برای جلوگیری از ایجاد آلودگی باکتری ها شستشو دهند. به علاوه، آنها باید از آرایش و دیگر محصولات آرایشی اجتناب کنند.

-فرآیند جراحی زیبایی بینی

بعد از اینکه بیمار بیهوش یا بی حس شد، جراح برش های کوچک را در داخل سوراخهای بینی یا کولملا ایجاد می کند. سپس پوست بینی را به دقت بالا می برد تا به استخوان و غضروف زیرین دسترسی پیدا کند. جراح در مرحله بعد به برداشتن یا صاف کردن بافت به شکل مورد نیاز دست می زند. به طور معمول، پزشک از ایمن ترین روش در عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن آسیب به بافت های اطراف استفاده می کند. هنگامی که فرآیند تغییر شکل کامل شود، پزشک پوست را روی خطوط جدید بینی قرار می دهد و برش ها را می بندد.

-بعد از جراحی زیبایی بینی

پانسمان بینی

در روزهای اول پس از جراحی بینی تغییرات ایجاد شده در بافت بینی باید حفظ شود. بنابراین جراح بعد از بخیه کردن برش ها، یک اسپلیت روی بینی قرار می دهد و تکه های گاز استریل را داخل حفره های بینی فرو می کند تا خونریزی بعد از عمل زودتر بند بیاید .گازها ممکن است کمی ناراحت کنده باشد ولی چند روز بعد از عمل خارج می شوند. برای تنفس راحت بینی می توان از تامپون استفاده نکرد و با استفاده از اسپلینت راه هوایی را برای بیمار باز گذاشت تا بتواند نفس بکشد.

 

– بهبودی

جراحی زیبایی بینی تا چندین هفته زمان برای بهبودی نیاز دارد و بیمار باید کارهای ویژه ای برای سرعت بخشیدن به بهبودی و رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهند.

-چند روز اول

در ۴۸ ساعت اول پس از عمل بینی، استراحت مطلق بسیار اهمیت دارد؛ به طور خاص بیماران باید:

  • هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارند.
  • لباس های جلو باز بپوشند تا مجبور نباشند لباس را از سر بپوشند.
  • کمپرس سرد را به صورت بمالند.
  • غذاهای نرم حاوی مواد مغزی و فیبر بخورند.
  • تا زمانی که بینی پانسمان دارد از دوش گرفتن و شستن صورت خودداری کنند.
  • باند و گازهای استریل را بر اساس توصیه پزشک عوض کنند.

به طور معمول، بیماران می توانند در عرض دو هفته بعد از جراحی به زندگی عادی بازگردند. با این حال، مراقبت از بینی تا مدتها باید ادامه داشته باشد.

  • از ورزش های شدید اجتناب کنند تا زمانی که پزشک اجازه این کار را نداده است.
  • مصرف سدیم را کاهش داده تا تورم پس از عمل جراحی کاهش یابد.
  • از استفاده از کرم های ضد آفتاب قوی غافل نشوند.
  • حداقل چهار هفته از عینک یا عینک آفتابی استفاده نکنند.

در هفته های اول پیگیری مراقبت ها با پزشک بسیار مهم است؛ معمولا اولین ملاقات یک هفته بعد از عمل بینی انجام می شود زمانی که پانسمان بینی برداشته شد، بیماران پس از چند ماه بررسی های دوره ای انجام خواهند داد.

سایر مقالات

باز کردن چت
1
Scan the code
برای دریافت مشاوره پیام دهید