دکتر فیروزه یگانه

متخصص گوش، حلق و بینی و جراح زیبایی بینی

کجی بینی

کجی بینی

کجی بینی و انحراف بینی  :

کجی بینی : بینی یک ساختار سه بعدی به شکل تقریبی یک هرم است. گاهی کل این هرم کج رشد می کند. منظور از کجی بینی، انحراف کل هرم بینی است. در این حالت بینی در ظاهر کج به نظر می رسد. بینی هایی که در ظاهر کج باشند توسط تکنیک های جراحی زیبایی اصلاح می شوند و بیمه ها , هزینه آن را پرداخت نمی نمایند . اگر تیغه وسط بینی همراه کل بینی کج شده باشد فرد ممکن است مشکل تنفسی نداشته باشد . چنین شخصی فقط مشکل زیبایی بینی دارد و فقط در صورتی که با ظاهر خود مشکل داشته باشد نیاز به جراحی زیبایی بینی دارد . در این حالت تیغه وسط بینی نیز به طور همزمان در حین جراحی زیبایی صاف خواهد شد تا با صاف شدن کل هرم بینی , تیغه وسط نسبت به کل ساختمان بینی کج نباشد . در غیر این صورت مشکل تنفسی ایجاد خواهد شد . اگر بینی کج باشد تیغه وسط بینی هم به شکل نا متناسبی کج و تاب خورده باشد، این شخص هم مشکل زیبایی و هم مشکل تنفسی دارد . در این حالت نیز جراح باید همراه اصلاح کجی ظاهری بینی , تیغه وسط بینی را نیز به منظور برقراری تنفس بیمار صاف نماید .

انحراف بینی با کجی بینی فرق دارد

بنابر این برخلاف تصور بسیاری از بیماران، اصلاح انحراف ظاهری یا به اصطلاح کج بودن بینی فقط با تکنیک های جراحی پلاستیک (جراحی زیبایی) امکان پذیر است . برعکس اگر در ظاهر بینی کج نباشد و فقط تیغه داخلی بینی کج باشد طوری که تنفس از بینی را مختل کرده باشد درآن صورت با تکنیک های ساده تر مربوط به انحراف بینی مشکل قابل حل است و هزینه کمتری نیز در بر خواهد داشت .
هزینه درمان انحراف بینی بدون جراحی پلاستیک
جراحی انحراف تیغه ( داخلی )بینی بدون جراحی پلاستیک امکان پذیر است . هزینه اصلاح انحراف داخلی بینی یک و نیم میلیون است و بیمه های تکمیلی حدود ششصد تا یک میلیون تومان از آن را پرداخت می نمایند .
درمان همزمان انحراف ظاهری و داخلی بینی
امکان بر طرف کردن همزمان انحراف ظاهری و داخلی بینی وجود دارد و بهتر است این دو عمل همزمان انجام گیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود . در این صورت باز هم بیمه تکمیلی فقط هزینه اصلاح انحراف تیغه بینی را پرداخت می نماید .

 

  چرا در برخی از جراحی‌ها بعد از عمل، بینی كج می‌شود؟

در 80درصد افراد تیغه بینی كج است و انحراف مختصری دارد، حتی در شخصی كه بینی‌اش به ظاهر كج نیست. درصورت اصلاح نشدن انحراف و كجی تیغه بینی بعد از عمل جراحی بینی كجی خود را بیشتر نشان می‌دهد. در بعضی موارد كه فرد از قبل دچار بینی كج است به‌خصوص افرادی كه سابقه شكستگی بینی دارند یا افرادی كه دارای صورت غیرقرینه هستند اصلاح كامل كجی بینی امكان‌پذیر نیست. به خاطر داشته باشید در هر عمل زیبایی در 10درصد موارد ممكن است نیازبه عمل مجدد یا رتوش باشد. در مورد عمل جراحی زیبایی بینی علل نیاز به عمل مجدد شامل باقی ماندن یا كج شدن بینی، بدشكلی، جای بخیه‌ها، مشكلات تنفسی یا نارضایتی از ظاهر بینی است كه قابل اصلاح باشد. از دیگر عوارض احتمالی عمل جراحی زیبایی بینی خونریزی بعد از عمل، اشكال در تكلم و سوراخ شدن تیغه بینی است. در این موارد بهتر است بیمار به پزشك خود اعتماد كرده و با صبر و تحمل مشكل را حل كند.

 

غیر قرینه بودن سوراخ بینی را چطور می‌توان اصلاح كرد؟

غیرقرینگی سوراخ‌های بینی مشكل عمده در جراحی زیبایی بینی است. در بعضی موارد كه این غیرقرینگی ناشی از انحراف تیغه بینی است این مشكل قابل حل است ولی در خیلی از موارد نه تنها غیرقرینگی در اندازه و شكل سوراخ‌های بینی وجود دارد بلكه سایر اجزای صورت یا محل چسبیدن پره بینی به‌صورت هم غیرقرینه است كه در این موارد برطرف كردن كامل غیرقرینگی امكان‌پذیر نیست. در كل جراح بهتر است قبل از عمل مشكل را تشخیص و با بیمار در میان بگذارد. هرچند غیرقرینگی سوراخ‌های بینی معمولا از نمای زیر بینی دیده می‌شود كه فقط جراح و بیمار از آن خبر دارند.

سایر مقالات

باز کردن چت
1
Scan the code
برای دریافت مشاوره پیام دهید